Att undervisa om och hantera kontroversiella frågor
Kontroversiella frågor är frågor som väcker starka känslor och skapar spänningar i samhället. De sätter fingret på konflikter mellan grupper som har olika värderingar och intressen. Ofta har grupperna olika grundvärderingar och de är inte överens om bakomliggande fakta. Frågorna är därför komplicerade och det finns inga klara och entydiga svar. De väcker starka känslor, och konflikterna leder till misstänksamhet och misstro. Att undervisa om dessa frågor innebär därmed stora pedagogiska utmaningar.
Alla ska respektera människor som har andra värderingar och lära sig att föra en dialog med dem. Att integrera undervisning om svåra frågor i undervisningen innebär därför stora pedagogiska utmaningar. Utmaningen ligger i att skapa en lärandemiljö där elever inte bara förstår komplexiteten i dessa frågor utan också utvecklar förmågan att respektera och föra en meningsfull och konstruktiv dialog med dem som har andra värderingar. Det är avgörande för den demokratiska processen och nödvändigt för att skapa en kultur som främjar demokrati och mänskliga rättigheter.
Undervisa om kontroversiella frågor
Om att verka i spänningsfält. Undervisa om kontroversiella frågor genom utbildning i demokratiskt medborgarskap och mänskliga rättigheter (EDC/HRE). Ett utbildningspaket för lärare.
Hantera kontroversiella frågor
Om att utveckla strategier för att hantera spänningsfält och undervisningen om kontroversiella frågor i skolan. Ett verktyg för skolans ledning och seniora ledare.
Att skolor undervisar om kontroversiella frågor har blivit en akut utbildningsfråga efter flera allvarliga våldsincidenter och oroligheter i europeiska länder. Dessutom har synen på hur skolor bör undervisa i demokrati och mänskliga rättigheter förändrats. Denna förändring reflekterar det växande behovet av att rusta unga människor med verktyg för att navigera genom komplexiteten och polariseringen som präglar dagens samhällsdebatt.