Malmö mot antisemitism
Malmö stad arbetar aktivt mot antisemitism och rasism i skolorna. Det är ett långsiktigt arbete för att skydda och främja judars rättigheter, kulturarv och språk.
Hur kan du som lärare hantera samtal med elever om Israel- och Palestinakonflikten?
Den 7 oktober 2023 markerades av en dramatisk upptrappning av konflikten mellan Israel och Palestina, till följd av terrorgruppen Hamas massiva överraskningsattack mot civilbefolkningen i Israel. Denna våldsamma attack utlöste ett fullskaligt krig mellan Israel och Hamas. Hittills har ett tragiskt antal dödsfall, uppgående till flera tusen, rapporterats.
Dessa dramatiska händelser har orsakat en våg av oro och reaktioner på sociala medier. Skrämmande videoklipp och bilder från angreppet har snabbt spridits. Dessvärre har detta även medfört en ökning av hatisk retorik, vilken alltför ofta har tagit formen av antisemitism och islamofobi.
Pedagogisk inspiration tog förra året fram ett fortbildningsmaterial som kan ge stöd åt skolpersonal inför samtal med elever om Israel- och Palestinakonflikten.
Här hittar du några korta råd till dig som står inför att tala med elever men inte kommer hinna ta del av materialet.
Läs Björn Westerströms och Rebecca Stuckers blogginlägg, Pedagog Malmö
Nytt stödmaterial till lärare om Israel och Palestina-frågan Pedagogisk inspiration har tagit fram ett omfattande stödmaterial för hur lärare kan lyfta Israel–Palestina-frågan i klassrummet. Genom att använda bland annat relationell pedagogik och så kallat multiperspektiv får professionen verktyg att hantera svåra frågor tillsammans med eleverna. Skribent: Red. Pedagog Malmö
Resursmaterial: Israel–Palestina Malmö delar en didaktisk resurs om Israel-Palestinafrågan. Det är en laddad och ibland svår fråga att hantera i undervisningssituationer och i andra situationer i skolan där frågan kan komma upp. Det här är ett material som riktar sig såväl till dig som undervisar om konflikten som till dig som på andra sätt kan behöva stöd i hur du ska hantera konflikten i skolan. Skribenter: Björn Westerström, Mirjam Katzin, Rebecca Stucker samt Anders Persson, lektor vid Linnéuniversitetet och forskare med Israel–Palestina-konflikten som expertområde
Fortbildningsdag: undervisning om konflikten Israel och Palestina Den 24 januari 2022 hölls en digital fortbildning om hur lärare kan förhålla sig didaktiskt och pedagogiskt till konflikten mellan Israel och Palestina. Skribent: Björn Westerström, gymnasielärare St Petri skola, Malmö stad
Malmö stad mot antisemitism
Följ med på historielektion på St Petri gymnasium i Malmö
Nya verktyg hjälper Malmös lärare undervisa om Israel-Palestina
Artikel av Bernard Mikulic, SVT Skåne 2022-11-01
Utveckla din undervisning om antisemitism I den här föreläsningen får du några ingångar till att förstå antisemitism i skolans vardag samt reflektera över hur du kan utveckla din undervisning och förståelse. Mirjam Katzin är doktor i juridik och har arbetat som samordnare mot antisemitism på Pedagogisk inspiration.
Att undervisa om antisemitism – “Känslan av ett vi är viktigt” Björn Westerström har aldrig varit rädd för att testa nya vägar för att variera sin undervisning och för att nå eleverna på St Petri skola i Malmö. Lyssna på Fredrik Thunbergs intervju med Björn i Pedagog Malmös podd. Björn har skrivit lärarhandledningarna till vår film När rösterna tystnar.
Nationella minoriteter i svensk skola Att undervisa om nationella minoriteter tillhör de centrala kunskapsmålen i alla skolformer och anses vara ett viktigt sätt att kompensera för det historiska och nuvarande förtryck som de personer som tillhör de nationella minoriteterna har utsatts för i Sverige. Skribent: Mirjam Katzin, samordnare mot antisemitism, Pedagogisk inspiration, Malmö stad
Undersökning om antisemitism i skolorna
Malmö stad har under hösten 2020 undersökt förekomsten av antisemitism och förutsättningarna för judiskt liv i Malmös förskolor, skolor, gymnasier och vuxenutbildning. Resultatet presenteras i rapporten Skolgårdsrasism, konspirationsteorier och utanförskap, tillsammans med en forskningsöversikt och förslag på åtgärder framåt.
Rapportens målsättning är att, utifrån kunskap och forskning, identifiera problem och behov i Malmös förskolor, skolor, gymnasier och vuxenutbildning. Syftet är att skapa förutsättningar för att arbeta systematiskt med dessa frågor i utbildningen. Studien består av intervjuer med skolpersonal och judiska barn och unga i Malmö, vilket kompletteras med en skolpersonalenkät utförd i några av Malmös grundskolor och gymnasier, samt en forskningsöversikt.
Undersökningen och rapporten är en del av en samverkansöverenskommelse mellan Malmö stad och Judiska Församlingen i Malmö. Författare till rapporten är Mirjam Katzin. (Februari 2021)
Artiklar
Så ska skolan bli en trygg plats utan rasism 2021-10-11
Malmö stads arbete mot antisemitism 2021-03-10
Arbetet mot antisemitism i skolor tar ny fart i höst 2021-06-21
Antisemitismen i Malmös skolor – hur ser den ut och vad kan vi göra åt den? 2021-03-10
Skolgårdsrasism, konspirationsteorier och utanförskap 2021-02