Pedagogiskt material om Förintelsen

Riksorganisationen för fortbildning om Förintelsen

PEDAGOGISKT MATERIAL

Här hittar du lärarhandledningar till dramadokumentären När rösterna tystnar. De ingår i utbildningspaketet Kunskapslyft om Förintelsen för lärare och elever, och syftar till att ge förslag till hur filmen kan användas i undervisningen. Fem förslag till fördjupade teman med övningar ingår. Dessa teman syftar till att fördjupa elevernas kunskap och förståelse för det förflutna och i synnerhet för Förintelsen, men också att ge eleverna möjlighet att reflektera kring frågor om mänskliga rättigheter, vikten av demokrati, identitet och minoriteters utsatthet. 

LÄRARHANDLEDNINGAR


Till filmen finns en bearbetad och förkortad version av lärarhandledningen samt fördjupningstexter och inläsningstexter främst riktade till dig som lärare. Det finns dessutom fem olika teman att arbeta med. 

Det är upp till dig som lärare att själv välja vilket eller vilka teman som eleverna ska arbeta med.

Tema 1: Judisk identitet i Polen

Det första temat ger läraren en unik möjlighet att undervisa om judisk identitet, historia, språk och kultur. I Sverige har judar status som nationell minoritet.

Tema 2: Antisemitism – Hatet mot judar

I det andra temat skildras antisemitismens rötter, idéer och kännetecken.

Tema 3: Warszawas getto

I detta tema får eleverna fördjupa sig i den situation och miljö som stora delar av filmen skildrar. I temat beskrivs förtryck och mänskligt lidande, men även det liv och den vilja till överlevnad som fanns i gettot.

Tema 4: Värdet av demokrati

Syftet är att visa eleverna att demokratin ständigt måste skyddas, att rättigheter kan avskaffas om de inte försvaras, att politisk frihet inte är en självklarhet.

Tema 5: Räddarna

I detta sista tema behandlas en liten men viktig grupp under Förintelsen – Räddarna. Eleverna får bekanta sig med begreppen förövare, åskådare och räddare. Med räddare avses de människor som valde att rädda, skydda, hjälpa eller bistå judarna i deras utsatthet. Syftet är att visa att det fanns människor som agerade utifrån sin övertygelse och hjälpte andra med risk för sitt eget liv.