Kan dokumentärfilm användas i undervisningen, som verktyg för att förebygga antisemitism?
Syftet med seminariet är att belysa följande frågor:
En workshop om utbildning kring Förintelsen. Vi diskuterar metodik och pedagogiska verktyg för att bemöta och motverka antisemitism och extremism som förekommer och står på tillväxt bland ungdomar på högstadiet och gymnasiet.
Vill du att vi kommer till din skola?
I samarbete med Göteborgs Stad, Levande historia och Center för skolutveckling, genomfördes studiedagar för lärare på högstadiet och gymnasiet, skolbibliotekarier och annan skolpersonal om Demokrati, tolerans och mänskliga rättigheter. Följande två typer av studiedagar erbjöds:
I november 2019 medverkade RFF i ett facksymposium om Unbehagen an der Geschichte? Aufträge, Widersprüche und Herausforderungen der Geschichtsvermittlung (Obehaglig historia? Uppdrag, motsägelser och utmaningar i samband med förmedlingen av historia), som arrangerades av Kompetenzzentrum für Prävention und Empowerment i Berlin.
Under två dagar samlades runt 160 deltagare från civilsamhällets organisationer, skolor och myndigheter för att lyssna och delta i fyra symposier om vikten att förmedla nationalsocialismens historiska och strukturella mekanismer till kommande generationer. Uppdraget står i dag - mer än 70 år efter Förintelsen - inför nya allvarliga utmaningar.
Franziska Giffey, Tysklands minister för familjer, seniorer, kvinnor och ungdomar, vid sitt invigningstal av symposiet den 4 november 2019.
RFF höll i en workshop om ”The Documentary as a Tool for Prevention of Anti-Semitism”. Susanne Sznajderman-Rytz vid sin presentation.